Panika, vegani pridejo na kosilo!

Novičke

Panika, vegani pridejo na kosilo!

Ne, nobene panike ni. Tudi če ste vsejedci, imate vedno doma jedi, ki so veganske, zato ni treba delati nobenega cirkusa in na vrat na nos kupovati debelih veganskih kuharskih knjig ter pred obiskom veganskih prijateljev iskati najbližje kulinarične delavnice.

Navdušite lahko s povsem preprostimi jedmi, le malce domišljije vklopite. In ne, začimbe niso samo sol, poper in kumina, cela paleta jih je. Vključite jih v jedi, dajte si duška, da tudi krompir, solata, testenine, riž, brokoli, cvetača in ostala zelenjava postanejo »drugačne« jedi in zasijejo v svoji novi obleki.

Katere jedi torej brez posebnih umetnij pripraviti za zelo okusno vegansko kosilo?

Primeri predjedi

Skoraj nepogrešljivi so izjemno okusni zelenjavni namazi, ki jih ponudite h kakšnemu malce bolj domiselnemu kruhu, kot je že dolgo na črni (gluten) listi označeni navadni beli pšenični kruh. Kupite npr. ajdovega z orehi, pirinega, rumenega koruznega, polnozrnatega z otrobi in podobno. Namaz pripravite iz npr. graha, leče, čičerike, fižola, soje, krompirja, koruze in ostalih malce bolj škrobnatih zelenjav. Izbrano zelenjavo skuhate, zmeljite s paličnim mešalnikom ali mikserjem (lahko tudi z mešalnikom za smoothije), dodajte oljčno ali kakšno drugo okusno olje in začimbe po okusu (za rahlo pikantnost čili, poper, kumino, kurkumo, česen, drobnjak, timijan, rožmarin, limonino travo …). Zelenjavni namazi izpadejo vrhunsko, sploh če jim dodate še na primer črne olive, suh paradižnik, popraženo čebulo, popražen česen, bučna semena, arašide ali sezam. Ne pozabite: semena in oreški zelo popestrijo okus. Tudi če niste vegani, bi jih nujno morali imeti vedno doma, tako kot sol in poper. Le pest makadamije ali indijskih oreškov bo iz običajnih sestavin ustvarila poezijo.

Primeri toplih predjedi

Zelenjavna juhica vedno vsem prija; in to ob vsakem letnem času. Otrokom, mladim, starim, hiperaktivnim najstnikom, deloholičarjem in vsem tistim, ki to nikoli niso bili in nikoli ne bodo, ker so bolj lene narave. Sila preprosta kombinacija kremne krompirjeve juhice s kockami ne povsem zmletega krompirja bo zbudila tisti začuden pogled: »Poglej, krompir, ki ni dolgočasen.« Potrebujete le čebulo, sol, poper, kumino, muškatni orešek, malo korenčka, pa še to ni nujno, timijan, rožmarin, malo rdeče paprike in po želji kokosovo mleko namesto tako opevane kisle smetane v kremnih juhicah. Na podoben način lahko pripravite grahovo, koruzno, lečino, fižolovo, cvetačno, bučkino, špinačno, brokolijevo ali katero koli zelenjavno juho. Servirajte jo s kapljico bučnega olja ali kruhovimi kockami. Lahko pa samo s svežim peteršiljem ali kakšno drugo začimbo.

Glavne jedi

Čudeže bo naredila polenta, ki jo v naši kuhinji morda preveč zanemarjamo. Ne, polenta že leta in leta ne sodi samo h golažu. Izvrstna je kot podlaga za raznovrstno zelenjavo, pa še brez glutena je. Tako bo nastala t. i. polentina zelenjavna pizza, glavna zelenjavna jed, lahko pa tudi kot hladna ali topla priloga. Izvrstna kombinacija je npr. špinača, česen in kokosovo mleko ter po vrhu posute pinjole. Ali pa paradižnikova omaka z bučkami, jajčevci, korenčkom, zeleno. Nanjo lahko položite praktično katero koli zelenjavo. Polento lahko pripravite na slan ali sladek način. Preprosto jo skuhate, položite kot tanko plast v pladenj, naložite z vam poljubno zelenjavo in ji za kakšnih deset minut privoščite tople kraje (pečico).

Še enkrat nekaj o krompirju: ja, krompir imamo vedno doma. Kaj, če bi ga samo skuhali v olupku (zelo pomembno, ker ima bistveno bolj drugačen in poln okus, kot če ga kuhate olupljenega) in ga servirali z omako, kot smo to običajno vajeni s testeninami? Dovolj bo, če samo popražite čebulo, česen, zeleno, kakšen korenček in koruzo. Zalijte z rastlinskim napitkom ali kokosovim mlekom in hopla – omaka je tu. Če bo preredka, dodajte ščepec moke in to je to. Brez kompliciranja. Najboljše omake so tiste, ki vsebujejo le kakšne tri vrste zelenjave naenkrat, ker se v nasprotnem primeru lahko okusi že preveč pomešajo, pa še več dela imate.

Polnjeni paradižnik, polnjene bučke, polnjeni jajčevci – vegani to obožujejo!

Napolnite jih s kombinacijo riža in zelenjave, gob, morda tudi soje, čičerike, kvinoje, bulgurja, konec koncev lahko tudi z drobno narezanimi testeninami. Zakaj pa ne? Sila preprosto, to zna vsak, le da na vrh ni treba ničesar posuti (sploh pa ne sira). Kar pustite, da se zelenjava lepo zapeče in vsak bo takšno jed pohvalil.

Zelenjavnii polpetki

Še lažje jih je pripraviti, kot si mislite. Poljubno zelenjavo skuhajte (ali uporabite vloženo), nato pa dodajte nekaj škrobnatega za vezivo (npr. drobtine, polento, ovsene kosmiče, piro, poljubno moko, poljuben zdrob) in začimbe. Oblikujte polpetke ali kroglice in hopla v ponev (samo popecite, ne potrebujete litra olja za cvrtje). Ne komplicirajte – vzemite tisto zelenjavo, ki jo imate doma ali v shrambi, kjer najdete vložene gobe, koruzo, grah …

Testenine

Sila preproste omakice iz zelenjave, gobic ali tartufov zgostite s kokosovim mlekom ali le karamelizirano čebulo oziroma ščepcem poljubne moke. Namesto parmezana lahko kupite veganski sirček, tofu ali le dodate veliko peteršilja, drobnjaka ali kakšne druge sveže začimbe. Že samo veliko peteršilja in česna, popraženega na kakovostnem oljčnem olju, bo dovolj za izvrstno omako. Igrajte se s sestavinami, ki jih imate doma.

Sladica

Ne komplicirajte, vegani obožujejo sadje in oreške. Torej, različno sadje in oreške daste v kozarec. Eno vrsto sadja lahko zmiksate v kremo in hopla – sladica je tu. Za piko na i dodate poljubne kosmiče ali granolo. Tudi žlička domače marmelade ne bo odveč. Sicer pa je nadomestek biskvita lahko kakšno bolj škrobnato sadje (npr. banana, hruška, v katero zmešate nesladkan kakav ali poljubno moko). Na to osnovo položite poljubno sadje, pecite 15 minut in sladica je tu. Nekateri obožujejo tudi rastlinsko smetano, jogurt na osnovi soje in podobno. Kar se tiče raznih že pripravljenih jedi (še posebej to velja za omake in sladice) je treba brati deklaracije, ker tudi želatina in nekateri prelivi vsebujejo živalske produkte. Tako da, kot rečeno, sadje in oreški ter različne moke ali kakav naj bodo zlata osnova za sila preproste in okusne ter predvsem zdrave sladice.

Skratka, kar želimo povedati, je: tudi če odštejete mleko, mlečne izdelke, meso, mesne izdelke, med in jajca, je ogromno veganskih sestavin zagotovo vedno v vaši shrambi. Kombinirajte, kombinirajte in še enkrat kombinirajte jih med seboj in ne bojte se začimb. Vegani načeloma obožujejo zelo preproste jedi iz dveh, treh sestavin. Ni potrebe, da ste v kuhinji ure in ure in pripravljate dolgotrajne štruklje, rulade in gratinirane domače njoke. Osnova so lahko kuhane in popečene surovine z obilico začimb. Pa dober tek!

Napisala: Tanja Mojzer

Lektorirala: Jerneja Faletic

Avatar

Sem zajček Veguhec pomagal ti bom pri iskanju veganskih izdelkov in vsebin. Če me rabiš mi lahko pišeš: veganskivodic@gmail.com

Podajte svoj komentar