Čemaž

Novičke

Čemaž

Spomladi nas vonj po česnu opomni, da je čas za nabiranje čemaža, ki vsako leto postaja bolj priljubljen in podobno učinkuje kot česen. Je naravni antibiotik in ena najbolj zdravih užitnih divjih rastlin, ki jo lahko uporabimo na različne načine. 

Čemaž ali Allium ursinum L. je 10–40 cm visoko trajno zelišče, ki ima v zemlji podolgovato čebulico s prosojnimi in tankimi belimi luskolisti. Spomladi iz čebulice poženeta le dva dolga dolgopecljata suličasta lista, med njima pa golo, pokončno in robato cvetno stebelce. Veliki snežno beli zvezdasti cvetovi se razcvetijo v maju in juniju. Tvorijo pakobul, ki ga pred razcvetom obdaja kožnat tulec. Rastlina močno diši po česnu, po čemer jo najlažje prepoznamo. Raste v vlažnih listnatih gozdovih.

Nabiranje čemaža

Zdravilni učinki

Čemaž je znan tudi pod imenom »medvedji česen«. Ko se zbudijo iz zimskega spanja, ga zaužijejo medvedi. Zaradi očiščevalnega učinka jim namreč pomaga, da se po dolgem spanju prečistijo, iz telesa izločijo vse morebitne neželene snovi in poživijo organizem. Pomaga tako medvedom kot tudi ljudem, saj učinkovito čisti kri, prebavila, sečila, dihalne poti in kožo. Sveži listi poskrbijo za čiščenje ledvic. V naravnem zdravilstvu čemaž velja za učinkovito pomoč pri uravnavanju krvnega tlaka, zniževanju holesterola in zaviranju nastanka krvnih strdkov. Uživamo lahko liste, cvetove, popke, plodove in čebulice. Lahko ga uporabljamo povsod, kjer bi sicer uporabili česen: v namazih, solatah, omakah, juhah in jajčnih jedeh, za pripravo pesta, odličen je s krompirjem itd. Jedem doda močno aromo.

Hranilna sestava čemaža:

  • Vsebuje skoraj toliko vitamina C kot limone.
  • Podobno kot česen vsebuje veliko razkuževalnih žveplovih spojin, kot so alicin in poživljajoča eteričnega olja.
  • Listi vsebujejo veliko klorofila, ki učinkuje razstrupljevalno, čebulice pa največ ogljikovih hidratov.
  • Bogat je s števil­­nimi makro- in mikro­­­­­­elementi, predvsem s kalijem, kalcijem, selenom in z železom.
  • Vsebuje veliko betakarotena, karotenoidnega antioksidanta, ki zavira tvorbo rakavih celic, potreben pa je tudi za obnavljanje tkiva ter tvorbo močnih zob in kosti.

Uporaba

Sveže pripravljeni listi sodelujejo pri čiščenju ledvic in mehurja ter pospešujejo izločanje seča, zato priporočamo, da ga spomladi pripravite kar v sveže iztisnjenem soku, ki ga uživate trikrat dnevno po dve žlici. Čisti zasluzena pljuča, skrbi za jetra in žolčnik ter hkrati zvišuje odpornost proti infekcijam.

Čemažev pesto

Sesekljajte 20 listov in jih zmeljite v mešalniku skupaj z 2 žlicama pinjol, malo olja, s soljo in poprom. Nato primešajte še 100 ml oljčnega olja. Majhne steklene kozarčke do roba napolnite s pestom, zalijte z žlico olivnega olja in tesno zaprite s pokrovčki.

Čemažev namaz

Sestavine za čemažev namaz (za 350 g namaza):

  • 200 g indijskih oreščkov,
  • voda za namakanje,
  • 20 g svežega čemaža,
  • ščep soli,
  • ščep popra,
  • ščep sveže naribanega muškatnega oreščka,
  • 0,5–1 dl vode.

Priprava čemaževega namaza:

Indijske oreščke (najbolje kar čez noč) namočimo, da se zmehčajo. Čemaž operemo, osušimo in odstranimo peclje. Indijskim oreščkom odlijemo vodo, jih operemo pod tekočo vodo (pomagamo si s cedilom) in damo v sekljalnik. Dodamo čemaž, sol, poper in muškatni orešček. Količino začimb prilagodimo svojemu okusu. Dolijemo 0,5 dl vode in zmiksamo. Po potrebi počasi dolivamo preostalo vodo, da dobimo želeno gostoto namaza, ustavimo sekljalnik in s kuhalnico postrgamo stene posode.

Avatar

Sem zajček Veguhec pomagal ti bom pri iskanju veganskih izdelkov in vsebin. Če me rabiš mi lahko pišeš: veganskivodic@gmail.com

Podajte svoj komentar